Het jaar 2013 is uitgeroepen als het internationale jaar van de Quinoa. Quinoa is dus helemaal hip. Het is een gezond alternatief voor aardappels of rijst.

Wat is Quinoa?

Quinoa (spreek uit: Kienoa) werd al 5000 jaar geleden verbouwd in de Andes. Quinoa is geen graan, maar het lijkt er veel op. Het zijn kleine ronde wit/gele korreltjes. Ook zijn er varianten met de kleuren rood en zwart.

Wat zit erin?

Quinoa heeft een bijzonder hoge voedingswaarde, het is dan ook ‘superfood’. Het is rijk aan veel gunstige voedingsstoffen zoals: essentiële aminozuren, fosfor, koper, magnesium, ijzer en vitaminen B en E. Quinoa heeft een laag glymische index. Dit betekent dat het gunstig werkt voor een stabiele suikerspiegel. Dat voorkomt honger tussen de maaltijden door en nog belangrijker: het zorgt voor een optimaal energieniveau.
Leuk weetje: Quinoa bevatten geen gluten en is dus voor iedereen geschikt.

Wat kun je ermee?

Quinoa kun je gebruiken als ontbijt, lunch en diner. Als ontbijt met wat fruit, als lunch kun je het gebruiken als een salade en bij het diner kan je het gebruiken in plaats van

aardappels of rijst. De eenvoudigste manier om quinoa te bereiden is om quinoa te koken. Dit doe je 10-15 minuten in water, net zoals je rijst kookt. Quinoa moet eerst gewassen worden, omdat het bedekt is met een dun laagje saponine (dit geeft een bittere smaak). Doe dit in een zeef onder koud stromend water terwijl je met je hand door het graan woelt.